The '20 dresses project': the BedHead cotton dress / Le 'projet 20 robes': la robe en coton BedHead

 
Dress #1 - a new take on Style 1528 with a power mesh yoke / Robe #1 - une version du patron Style 1528 avec un empiècement en résille

Hi everybody,

I'm starting 2017 with a challenge I'm giving to myself: sewing 20 dresses from the same pattern!

Well I know, who needs 20 dressses, especially from the same pattern? Answer: me. As a professional musician I need to get dressed to go out 1-2 times every week, and I don't like it to be a fuss so a dress is always a good choice (no mix and match to do).

I know it may sound boring for some people, but I actually enjoy repeating a pattern and doing something a little different each time, be it in the choice of fiber (cotton, linen, silk, rayon) or fabric (solid, print), or a little modification here and there, etc. In this era of fast fashion and disposable everything, I also quite enjoy the idea of reusing the same thing over and over.

I'm also the kind of person who likes to 'explore' the possibilities of a pattern and feel that I've brought it to its full potential - like when I've perfected the fit and have used just the right fabric to let the design express itself to its best.

So my challenge is to sew 20 dresses of the pattern Style 1528 (defunct company) by the end of 2017 - it's a bit like the contest 'One pattern, many looks' on Pattern Review!

The '20 dresses project' with pattern Style 1528

I don't think it's going to be too difficult as this pattern is quite fast and easy to sew and I've perfected the fit by now, and the need for this kind of classic fit and flare dress is definitely there in my wardrobe - it's perfect for all those hotels and cocktail gigs.

So follow this challenge on Jazz Couture in 2017 if you want to, of course I won't blog only about this, but from time to time you'll see the '20 dresses project' appearing in the title, followed by a number.

Let's get started: here is dress #1. I'm not even counting the sequin dress I reviewed previously; even if it was meticulously sewn I hated it and it's gone in the 'reject pile'. I don't count either the floral print dress reviewed here. Both were sewn in 2015 so they don't count anyway...


This is a headless 'net-a-porter-esque' shots, ha ha..


 I don't see this dress as specifically summery or wintery - I think this one could be worn all year round. /
Je ne vois pas cette robe comme spécifiquement estivale ou hivernale - je crois qu'elle peut se porter en toute saison.

The fabric is a gorgeous cotton print (designer BedHead pajamas)

The fabric is a lovely 'pressed leaves' cotton print from pajama designer BedHead, and it was a joy to work with. I bought it not long ago at EmmaOneSock, and it's still for sale as we speak. I can totally get how nice it could be lounging around in a pajama made out of this fabric (you can find BedHead pajamas for around 150$ in luxury stores online), but me I was seeing it as a dress...

I think it has a bit of 'modern vintage' flair to it, and I don't know why but I thought that it would go so well with mesh, so I added a yoke (front and back) to do something a little different, and added a slit in the back with a decorative button (didn't want to have a zipper going all the way up and showing through the mesh).

Back view showing invisible zipper and decorative (non working) button at the top

I used black power mesh for the yoke. /
J'ai utilisé du tissu résille noire pour l'empiècement. Tous les bords sont finis avec de l'élastique repliable.
Front view - all the edges are bound with soft foldover elastic. The dress is closed at the sides, after the elastic is applied to the edges.


View of the invisible zipper and decorative non working button at the top.

Here a couple of shots where I have all my head... ;-)




I reduced the flare of the panels comparing to the original pattern 'cause I wanted it to be a little more 'grown up'. /
J'ai réduit l'ampleur des panneaux par rapport au patron original pour donner un aspect plus adulte à la robe.




And finally I thought you would like to see the look complete with shoes, 
so here you go with the whole silhouette and vintage looking pumps (Coach). /
Et finalement la silhouette dans son ensemble avec souliers à talons au look rétro (Coach).




So that's it - wishing you lots of happy sewing in 2017!


Français:

Bonjour tout le monde,

Je débute 2017 avec un défi que je me donne à moi-même: coudre 20 robes du même patron!

Je sais, qui peut bien avoir besoin de 20 robes du même patron? Réponse: moi. En tant que musicienne professionnelle je dois m'habiller pour sortir 1 à 2 fois semaine toute l'année, et comme je n'aime pas que m'habiller soit compliqué eh bien la robe est le choix parfait (pas d'agencement top/bas).

Je sais que ça peut sembler ennuyant peut-être pour certaines, mais perso j'aime bien répéter un patron et faire un petit quelque chose de différent à chaque fois, qu'il s'agisse du choix de la fibre (coton, lin, soie, rayonne) ou du tissu (uni vs imprimé), ou une petite modification ici et là, etc. Dans notre époque de fast fashion et de choses jetables, j'aime bien aussi l'idée de réutiliser quelque chose le plus possible.

Je suis aussi du genre à aimer explorer les possibilités d'un patron et avoir le sentiment que je l'ai amené à son plein potentiel - comme quand j'ai perfectionné l'ajustement et que j'ai utilisé exactement le bon type de tissu pour laisser le design se révéler le mieux possible.

Alors mon défi sera de coudre 20 robes à partir du patron Style 1528 (une défunte compagnie) d'ici la fin 2017 - c'est un peu comme le concours 'One pattern, many looks' sur Pattern Review, si vous connaissez.

Je ne crois pas que ce sera trop difficile puisque ce patron est facile et rapide à coudre et j'ai perfectionné l'ajustement, et il y a aussi ce besoin dans ma garde-robe pour des robes classiques de coupe ajustée/évasée - elles sont parfaites pour ces contrats dans les hôtels et les cocktails corporatifs.

Alors suivez ce défi sur Jazz Couture en 2017 si vous le voulez, bien sûr je ne bloguerai pas uniquement sur le 'Projet 20 robes', mais de temps à autre vous verrez ce titre apparaître, suivi d'un numéro.

Commençons tout de suite: voici la robe #1. Je ne compte même pas la sequin dress (robe à paillettes) sur laquelle j'ai déjà blogué; même si elle était très bien exécutée je ne l'aimais pas et je l'ai envoyée à la retraite. Je ne compte pas non plus la floral print dress reviewed here (robe à fleurs). Les 2 ont été cousues en 2015 alors elles ne comptent pas de toute façon...
  
Le tissu est un joli coton imprimé 'feuilles séchées' du designer de pyjamas BedHead qui se travaillait magnifiquement bien; je l'ai pris sur le site de EmmaOneSock et il est toujours en vente au moment d'écrire ces lignes. Je pige tout à fait comment on ne pourrait ne pas aimer flâner dans la maison dans un pyjama fait de ce tissu (j'ai vu que les pyjamas BedHead se détaillent environ 150$ pièce dans les boutiques haut de gamme), mais moi je le voyais en robe...

Je trouve que l'imprimé a un look 'modern vintage', et je ne sais pas pourquoi mais je le voyais en juxtaposition avec du tissu résille, j'ai donc ajouté un empiècement pour faire un peu différent (devant et dos), et j'ai ajouté une fente au dos fermée par un bouton décoratif dans le haut (je ne voulais pas avoir le zip visible dans la résille).

Voilà - je vous souhaite de super projets de couture en 2017!
 

Commentaires

  1. Great challenge! looking forward to see the variations. I like the amount if flare in your dress #1 too!

    RépondreSupprimer
  2. Thanks for your interest in the challenge! It will be fun!

    RépondreSupprimer
  3. I look forward to reading about your challenge and all of the different versions you create. Fun!

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Thank you so much for your interest and thanks for reading - I really appreciate it!

      Supprimer
  4. What a good challenge. Look forward to seeing all 20. no 1 is lovely and a great start.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Thanks for the kind comments on the dress - and yes the challenge is going to be super fun!

      Supprimer
  5. You're off to a great start! Looking forward to seeing what you come up with, you chose a versatile pattern, although it's amazing just what can be done with different fabrics.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Thank you Allison for your interest in the challenge; I agree this pattern can be interpreted in so many ways. I will be fun and practical at the same time to sew all those dresses!

      Supprimer
  6. What a great idea! I love the idea of pushing the boundaries of a pattern. In concept this would be a great challenge for me to join in, but I get too easily distracted by other ideas :).

    Love dress #1

    RépondreSupprimer
  7. Happy that you find the idea appealing! Your comment makes me think that perhaps other people would like to join me in that challenge... I will certainly think about that in my next post... so, thanks!

    RépondreSupprimer
  8. First of all, I love the challenge you have given yourself. I may have to adopt something similar for myself. I love the dress too. Isn't it amazing how older patterns can look fabulous today?

    RépondreSupprimer
  9. Hi,
    Fabulous collection of Dresses .
    Love to see this ..
    Want to see more ..
    Khas Store

    RépondreSupprimer

Enregistrer un commentaire

Popular posts / articles les plus consultés